راهی به سوی نجات

راهی به سوی نجات

Wednesday, May 25, 2016

اعمال حج مراسمی بجا مانده از دوران بت پرستی پیش از اسلام


اعمال حج مراسمی بجا مانده از دوران بت پرستی پیش از اسلام
انفال نماز جاهلیت در کعبه صفیر
و کف زنی بوده است.
همین تک آیه دلالت بر بودن زیارت حج در قبل از اسلام می باشد.
اما علت تاکید و تایید زیاد محمد بر زیارت حج:
تولیت حرم کعبه یکی از اصلی ترین وظایف قوم قریش بود و اقتدار و احترام قوم قریش بخاطر همین تولیت بوده است. قوم قریش قومی بادیه نشین و جنگجو نبودند. قومی بازرگان با مدنیت و زندگی ثابت و شهرنشینی بودند.
محمد شدیدا" قوم دوست بود و عصاره و انگیزه ابداع اسلام سیاسی در مفاد سوره کوتاه قریش در ۴ آیه هدف وی را مشخص می نماید. کسب معاش- سفرهای بازرگانی- نزاع و اختلاف- حفظ منافع- رفع گرسنگی.
اختلاط ۴ آیه سوره قریش با ابراهیم(۴) تصویر واضح تری از اقتصاد وابسته به سفر حج برای قریش را ترسیم می نماید.
تمام همت و تلاش محمد این بود تا ضمانت آرامش و صلح طلبی بین قبایل بادیه نشین را تامین نماید. برای این مهم باید تاکید فراوان بر حج می شد تا قوم قریش در امنیت اقتصادی لازم قرار بگیرد.
آیات واجب بودن فرضیه حج: بقره(۱۹۷) ال عمران(۹۷) حج(۲۷).
بهرصورت بعد از فرار به مدینه یا بقول مسلمانان هجرت(!) برای محمد قوم دوست و مسلمانان مهاجر خیلی سخت بود که برای قبله ایستادن به سوی بیت المقدس به مکه پشت نمایند. بیت المقدس در سمت و سویی بود که محمد برای ایستادن بطرف آن می بایست به شهر و زادگاه خود پشت نماید و این خوش آیند محمد و مهاجرین نبود به انضمام اینکه بعد از این مدت می بایست خرج سیاسی و اعتقادی خود را از قوم یهود جدا نماید. پس
بقره(۱۴۴) آیه تغییر قبله یعنی اعلام استقلال اعتقادی کامل محمد از قوم یهود از آستین محمد خارج شد.
اما در باره حج ما آیه ای دیگر داریم که از موضع عقل و منطق بشری قابل بحث و نقد است:
بقره(۱۸۹) بند اول: ای پیغمبر از تو سوال کنند که سبب بدر و هلال ماه چیست جواب بده که در آن تعیین اوقات عبادات حج و معاملات مردم است!
بند دوم: نیکوکاری بدان نیست که از پشت دیوار به خانه آیید. ما با این بند دوم کاری نداریم چون مورد بحث ما نیست.
اما بند اول: منظور الله از مفاد این بند و آیه این است که خورشید و زمین و حرکت وضعی و انعکاس نور خورشید بوسیله ماه و خلاصه از همان ثانیه یکم بیگ بنگ در ۱۴ میلیارد سال قبل همه تصمیمات چرخه افرینش بر این بوده است که مشتی تازی آدمخور پابرهنه که سالی ۸ ماه از یکدیگر ارتزاق می نمودند در ۱۴۰۰ سال پیش بتوانند از گردش زمین بدور خورشید به سفر حج و عبادات و معاملات در بازار عکاظ بپردازند!!!
نامعلوم است که در خلال این ۱۴ میلیارد سال تا ۱۴۰۰ سال پیش الله به چه امور دیگری مشغول بوده است و چرا حج و واجبات آن را زودتر واجب شرعی ننمود؟

No comments:

Post a Comment